Turul Dunării pe bicicletă – Ce poți face în Oravița

Notă : articolul cu harta traseului și informații: Turul Dunării pe bicicletă

Povestea începe în Gara de Nord din București. Demontăm bicicletele cu viteza unui mecanic priceput și le înghesuim în ultimul vagon al trenului. Apoi sosește și Mircea, coordonatorul proiectului, cu desaga plină de cadouri: ne împarte câte un dosar mare plin de reguli de urmat pe timpul traseului, un tracker GPS, ca să știe tot timpul pe unde umblăm, și telefoane, ca să dea oricând de noi.

Am fost în total 7 români care am pornit dimineața devreme cu trenul din București până în Orșova, iar apoi cu microbuzul până in Oravița. Toți aveam voie bună și poftă de pedalat, dar la un moment dat, pe când ne aflam în mașina care ne ducea de la Orșova la Oravița, unul dintre noi a fost mai amărât. Are rău de mașină și a cerut opriri dese pentru a respira aerul proaspăt din zonă. A stat cu sufletul la gură, numărând descrescător cei 120 km de mers cu mașina. L-a rugat chiar și pe șofer să dea caseta cu manele, pe una cu muzică populară din regiunea Banatului, și cu toate că l-a convins, răul de mașină tot nu a dispărut. În cele din urmă,noi, cei 7 viteji am ajuns cu bine la pensiunea Pajura, primul loc de popas al echipei. Acum ghiciți cine a fost sensibilul! Da, da, mie nu îmi este drag călătoritul cu mașina pentru că mi se face rău.

Și pentru că este obositor să numeri de la 120 la 1, nu am putut să mă alătur grupului la plimbarea pe una din cele mai vechi linii de cale ferată din România, dar Iuli mi-a povestit totul și vă împărtășesc părerile lui.

Linia de cale ferată Oravița – Anina
Așa cum a spus Alex, unul din membrii echipei: ” Oravița – Anina, o poezie feroviară ce încă-și mai scrie agale versurile pe joantele obosite ce împânzesc munții Aninei”. Cu o lungime totală de 34 km, linia este formată din 10 viaducte, 14 tuneluri, porțiuni tăiate în stâncă și peisaje de munte de neuitat.

Pe această rută a mocăniței bănățene și nașii sunt super de treabă: pe drumul de 2 ore, Iuli s-a împrietenit cu unul dintre nași în timp ce spărgea semințe, stând cu un cot afară pe una dintre ferestrele din partea dreaptă a trenului, iar nașul povestea de zor și spărgea, la rândul lui, semințe la fereastra din partea stângă. Apoi, poate din dorința de a primi un gând bun, nașii au împărțit cireșe în tot trenul.

Trenul intră în tunel

Trenul intră în tunel

Între timp, eu mi-am refăcut forțele cu o porție de cartofi prăjiți cu ouă ochiuri și 2 ore bune de somn. Pe când echipa se întorcea din călătoria cu trenul Oravița – Anina, eu eram gata de încălecat pe bicicletă pentru a cutreiera străzile Oraviței, un orășel cu aproximativ 13.000 de locuitori, care mi-a plăcut pentru clădirile sale construite una lângă alta și pentru viața aparent liniștită a locuitorilor. Uite așa am  vizitat primul teatru construit pe teritoriul actual al țării.

Prin Oravița

Prin Oravița

Teatru Mihai Eminescu – primul teatru din România de astăzi
Vă vine sau nu să credeți, dar teatrul era deschis pentru vizitare chiar și duminică seara, pe la ora 8. Paznicul, și în același timp și ghidul, mi-a prezentat clădirea și poveștile sale. De la dumnealui am aflat că la inaugurarea din 1817 a luat parte chiar împăratul Francisc I, precum și faptul că teatrul și-a luat numele de la renumitul poet, Mihai Emineascu, care a participat, în calitate de sufleor, la diferite piese de teatru.
1 copy

Ghidul meu a povestit cu drag de vremurile bune ale orașului și m-a ajutat să înțeleg de ce zona Banatului a fost favorizată în timpul imperiului austro-ungar. Resursele miniere bogate trebuiau exploatate, iar Oraviţa, amplasată la intrarea în Munţii Banatului şi aproape de Dunăre, era locul ideal de unde putea fi pornit şi apoi extins planul de dezvoltare a regiunii. Ingineri austrieci și alți oameni culți au fost mutați în zona Banatului. Și pentru că aveau nevoie de o viață culturală activă, a început construcția primului teatru de pe teritoriul ţării noastre, o imitaţie la scară mai mică a vechiului Burgtheater din Viena.
Tot de la dumnealui am înțeles importanța liniei de cale ferată Baziaș – Oravița – Anina, numită și linia cărbunelui. Era modalitatea de a transporta spre Austria minereurile extrase din munți: cu trenul până în Baziaș, apoi pe Dunăre până în Viena.
2 copy

Astăzi linia de cale ferată este folosită cu scop turistic – este o încântare pentru ochii celor care ajung în zonă, iar ghidul meu speră să nu se închidă prea curând(a auzit el niște zvonuri că nu ar merge prea bine financiar).

M-am despărțit cu greu de acest ghid minunat, în compania căruia am petrecut mai bine de oră. M-am bucurat că există asemenea oameni care aduc onoare orașului Oravița, i-am mulțumit pentru toate informațiile sale, iar apoi am plecat spre locul de cazare cu zâmbetul pe buze, nerăbdătoare să treacă prima noapte pentru a ne pune serios pe pedalat.

Prima gară de pe teritoriul României

Oravița – Prima gară de pe teritoriul României

Mai multe fotografii găsiți aici.

 

Lasă un comentariu